İNANCLAR SİSTEMİ
DAĞ,
DAŞ,
MAĞARA
KULTU
«Əshabi-Kəhf»
Naxçıvan
ərazisində
ən
müqəddəs
dağdır.
Müqəddəslik buradakı mağara və onunla bağlı rəvayətlərlə
əlaqədardır. Rəvayətdən aydın olur ki, müqəddəs yatmışlar
mağaranın içərisinə doğru hərəkət etməmiş, girəcəyə yaxın
yerdə yuxuya dalmışlar. Oyanıb hadisəni bildikdən sonra Allaha
yalvarmışlar ki, burada onları qeybə çəksin. Beləliklə,
mağarann girəcəyinin sol tərəfində, «Yeddi kimsənə» adlanan
yerdə qeybə çəkilmişlər. Rəvayətdə onların həmin yerdən
yuxarıya, yəni indiki məscid, «Damcıxana» və «Cənnət bəğı»na
getmələrindən bəhs olunmur.
Deməli, dağda Allah onları istəyinə çatdırdı. «Əshabi-Kəhf»də
girəcəyin sağ tərəfindən, dağın üstündə qayalar elə
düzülmüşdür ki, sanki göbələyi xatırladır. Başqa sözlə desək,
duaları Tanrıya çatdıran, ötürücü
rolunu oynayır. Yuxarı qalxdıqca məscid və «Damcixana»nın
yerləşdiyi ərazi nisbətən dairəvi, silindrik formalıdır. «Cənnət
bağı» adlanan ən yüksək məqam isə tam silindrikdir. Əvvəllər
bura çıxmaq çox çətin idi. Məhz ağır diləyi olanlar,
sonsuzluqdan qurtarmaq istəyənlər bura çıxıb dua edər,
simvolik nənni qurar və evcik düzəldərdi. Burada duaların ən
çox qəbul olunan yeri şərq istiqamətində dağın başına qalxan
dar keçiddir. Keçidin başında ötürücü rolunu oynayan daşlar və
tək dağdağan ağacı vardır.
Maraqlıdır ki, «Əshabi-Kəhf»in ətrafındakı bir neçə dağ
da
müqəddəs sayılır. «Nuh tufanı» ilə bağlı Haça dağ (İlanlı dağ
da deyirlər), Nəhəcir / Nuhəcir, Göynük piri-Göynük dağı.
Silindrik formalı ibadətgahlara çox qədim zamanlardan
rast gəlinir. Gəmiqayada da eyni süjetləri öyrəndikdən sonra
vulkanik daşların yuxarısında silindrik formalı inanc yerləri
aşkar edildi. Onun ətrafında qayalar çox sürüşkən və çətin
keçilə bilən olduğundan min illərlə toxunulmaz qalmışdır.
Bütün ətrafda daşlar pərakəndə dağıldığı halda, burada tam
dairəvi formada daş parçaları üst-üstə yığılmışdır. Oxşar inanc
yerlərinə və adətə Culfa rayonunun Camaldın kəndi
yaxınlığındakı Alməmməd piri ərazisində «Düymə quyusu» (Düyməli təndir) deyilən yerdə
də rast gəlinmişdir.
Naxçıvanda, eyni zamanda Azərbaycanın digər
bölgələrində, həmçinin Anadolu, Sibir, Altay-Sayan
bölgələrində bir sıra müqəddəs dağlar var ki, xalq onlara
tapınır. Ümumiyyətlə dağ inamının kökü çox qədim dövrlərə
gedir. «Bilqamıs» dastanından məlum olur ki, şumerlərdə
çətinliyə düşən, yolunu müəyyən etməyi bacarmayan şəxs çıxış
yolunu dağdan diləyir.
Dağ
kultu ilə bağlı olaraq «Bilqamıs»-«Dədə Qorqud» parelellərinə
rast gəlirik. Şumer-Dədə Qorqud paralelləri ilə bərabər dağ
inamının günümüzdə də bir sıra türk xalqlarında qorunub
saxlandığı məlumdur. Həmin inanclar genetik cəhətdən eynilik
təşkil edir. Qədim türklər Tanrı dağları -Tyan-Şanı müqəddəs
hesab etmişlər. Qədim türklərdə hər boyun, hər elin
özünəməxsus müqəddəs dağı var idi. Yəni həmin dağa ziyarətə ancaq məxsus olduğu boyun adamları gəlirdi. N.A.Alekseyev
yazır ki, Altayda elə dağlar vardı ki, ancaq ayrı-ayrı
nəsillərin (boyların) müqəddəs yeridir. Eyni zamanda elə
dağlar vardır ki, onlar bütün boylar üçün müqəddəs dağdır.
«Əshabi-Kəhf»də olduğu kimi, Altay-Sayan türklərində
də müqəddəs dağı ziyarət etmək üçün xüsusi hazırlıq görülür.
Beltirlərin inamına görə, müqəddəs dağa-Tiqr dağa müəyyən
yerə qədər miniklə gəlmək olar. Sonra piyada qalxmaq lazımdır.
Əsas ibadət yerinə qadınlar və qızlar buraxılmır (Son illərə
qədər «Əshabi-Kəhf»dəki «Cənnət Bağı»na qadınlar və qızların
çıxması müşkül idi. Yəni bir növ təbii qadağa qoyulmuşdu).
İbadətdən sonra kəsilmiş qurban ətindən yemək hazırlayırdılar.
Naxçıvanda da bu adət var.
Məlum olduğu kimi, Naxçıvanda müqəddəs sayılan Gəmiqayada bir
sıra heyvan təsvirləri mövcuddur. Dağlara, xüsusən dağ
zirvələrində, aşınmalarda daş qalaqlanması, heyvan təsviri və
ya heyvan fiquruna Mərkəzi Asiyanın bir sıra bölgələrində də
rast gəlinir. M.A. Devlet Tuvada aşkar edilmiş, üzərində öküz
təsviri olan daşın dağ keçidində dağ ruhuna pərəstiş məqsədi
ilə qoyulduğunu göstərir. Müəllif belə daşların «Ovaa-Daş»
adlandığını qeyd edir.
Ovaa, oba ilə bağlı inamları yekunlaşdıraraq M.
Seyidov belə qənaətə gəlir: «Oba ilə əlaqədar deyilənlərdən
belə qənaətə gəlmək olar ki, «Bel» dağın dar keçidində, dağ
ruhu, dağ yiyəsi, dağ tanrısı, çevrə yiyəsi şərəfinə yapma
şəkildə yığılmış daş yığınına da deyilir. Deməli, oba da, bel
də dağ ruhunu, tanrısını, yiyəsini təmsil edir».
Oxşar inam «Əshabi-Kəhf»də də mövcuddur. Zəvvarlar
yolların kənarlarında daş qalaqlayır, ziyarətgahda isə müəyyən
yerlərdə kiçik daş parçalarını üst-üstə yığırlar. «Cənnət Bağı»
«Cənnət Babı»adlann silindrik formalı məqamda da belə daş
qalıqları vardır. «Əshabi-Kəhf»ə gələn zəvvarlar inanırlar ki,
müqqədəs ocaq onları düşməndən, xəstəlikdən qoruyacaqdır.
Dağların qoruyucu xüsusiyyətlərindən bəhs edərək Əbdulkadır
İnan türklər arasında rəvayətə əsasən yazır ki, çinlilər çox
qorxduqları türklərin qüvvətinin mənbəyinin Kutlu dağ olduğunu
anlayaraq onları bu mənbədən məhrum etməyi düşünürdülər. Çin
hökmdarı Kiyeliyen adlı qızını türk xaqanının oğluna verməyə,
bunun müqabilində Kutlu dağı istəməyə qərar vermişdir.
Yuluntəkin bu təklifi qəbul etmiş, çinlilər də bu qayanı
parçalayaraq məmləkətlərinə daşımışlar. Bundan sonra türklər
dağlardan, daşlardan, vəhşi heyvanlardan, südəmər uşaqlardan:
«Köç-köç» deyə kəsilməyən səslər eşitməyə başlamışlar. Bir
anda bütün sular qurumuş, yaşıllıqlar saralmışdır.
Müqəddəs dağlar və mağaralar səmavi dinlərdə də
mövcuddur. Hz. Peyğəmbərimizə (s.ə.v.) ilk vəhy Hira dağında
gəlmişdir. O, təqiblərdən Sivr mağarasına sığınmaqla xilas
olmuşdur. Allahın hökmü ilə mağaranın girəcəyini hörümçək öz
toru ilə tutmuş, girişdə göyərçin bala çıxarmışdır.
Hz. Musa (ə.s.) peyğəmbərə vəhyin Turu-Sinada
gəldiyi məlumdur. Hz. İbrahim (ə.s.) peyğəmbərin Hz. İsmayılı
(ə.s.) qurban kəsmə mərasimi də dağda - Mina dağında baş verib.
«Əshabi-Kəhf»də mağara ilə bağlı inam xüsusi yer
tutur. Yəni «Qurani-Kərim»in məlumatlarından aydın olduğu kimi,
mağara əvvəlcədən mövcud imiş. Hələ zülmdən qaçanlardan çox
öncə müqəddəs olduğuna görə ora sığınmaq məsləhət görülür.
Azərbaycanda dağlıq zonaların çoxunda müqəddəs
mağaralar mövcuddur. Xalq arasında «mağara», «kaha», «zağa» «köhül»
və s. adlarla tanınan «Pir Bənövşə» (Quba rayonu), «Diri Baba»
(Şamaxı), «Ağ Kaha», «Qara Kaha» (Qubadlı) və s. tanınmış
ziyarətgahlar-mağaralar vardır.
Ziyarətdə daşla bağlı inamlar xüsusi yer tutur. Yol
boyu daş qalaqlamaq, «Qitmirin qəbri» deyilən yerə daş qoymaq,
düşmənin daşını atmaq, «Yeddi kimsənə»də daş yapışdırmaq,
Düldülün ayaq izlərinə daş atmaq, Qara daşı ziyarət etmək, «Damcıxana»
və «Cənnət bağı»nda niyyət edib daşları üst-üstə qoymaq,
nəhayət, bəzi adamların niyyət edib buradan kiçik daş götürüb
gətirməsi, niyyət qəbul olunduqdan sonra qurbanla birlikdə
həmin daşın yenidən «Əshabi-Kəhf»ə qaytarılması inamı vardır.
Buradakı Qara daşla bağlı bir sıra rəvayətlər
mövcuddur. Rəvayətlərdən birində deyilir ki, Ocaqtəpə pirində
yekə bir qara daş var. «Əshabi-Kəhf»də də ondan bir az xırda
daş var. Bunlar bacıdırlar. Cümə axşamı «Əshabi-Kəhf»dəki qara
daş gəlir Ocaqtəpədəki böyük bacısını görüb qayıdır.
Toplanmış materiallar göstərir ki, Naxçıvanda «Əshabi-Kəhf»lə
bərabər bir sıra ziyarətgahlarda qara daşlar mövcuddur. Cəhri
kəndi ərazisində İsfəndiyar və ya Qaş piri adlanan ziyarətgah
mağara tiplidir. Girişi dar olsa da, bir neçə metr getdikdən
sonra salonun ortasında böyük qara daş vardır. İnsanlar
müxtəlif niyyətlə həmin ziyarətgaha gedirlər. Tarixi mənbələr
sübut edir ki, XVIII əsrin əvvəllərində burada böyük nüfuza
malik olan İsfəndiyar zavıyyəsi olmuşdur. Həmin ziyarətgahda
bitki, daş kultu geniş yayılmışdır. Ziyarətə gələnlər qara
daşa nəzir qoyur, daş yapışdırır, ətrafında şam yandırırlar.
Qara daşın müqəddəsliyi ilə bağlı bir neçə xalq deyimi
mövcuddur. Pis övlad haqqında: «Sən doğulunca bir qara daş
doğulaydı», «Qara daş səndən yaxşıdır» və s. deyilir. Xalq
arasındakı inama görə, qara daşların özlərinə məxsus
xüsusiyyətləri vardır. Deyirlər ki, bu daşlar artıb
çoxalmaq-doğmaq xüsusiyyətinə malikdirlər. Bəzi daşların 40-a
qədər bala verdiyi söylənilir. N.A.Alekseyev yazır ki, bu
daşların böyüməsi 30-40 il davam edir. Bəzən bu daşların «uşaqları»-kiçik
daşlar olur. Çoxalma 40 gündən bir ola bilər.
Daşın insan ruhunu daşımaq qabiliyyətinə malik
olmasına dair çoxlu inamlar mövcuddur. «Əshabi-Kəhf»də düşmən
daşını atmaq ona fiziki xətər yetirmək kimi sayılır. Bu inam
bütün Azərbaycan üçün xarakterik olmuşdur. Azərbaycanda
keçmişdə arzu olunmayan adamın bir daha qayıtmaması üçün onun
arxasınca qara daş atardılar. Daş atdıqda guya o adam geri
qayıtmayacaqdır. Naxçıvanın bəzi kəndlərində mərhumu evdən
çıxardıqdan sonra onun yatdığı yerə daş qoyurlar. Mərhum dəfn
edildikdən sonra həmin daş həyətə atılır. Daşın qəbirstanlığa
atılması adəti də vardır.
Şərur rayonunun Şahtaxtı, Culfa rayonunun Bənəniyar
kəndlərində pirdə qara daş vardır. Kim niyyət edib həmin daşı
qaldırırsa, deməli niyyət yerinə yetəcəkdir. Həmin adam deyir:
«Daş, mənə quş kimi (yəni yüngül) gəldi».
İnsanlar arasında belə bir inam vardır ki, hər
kəsin özünün daşı var. «Daşımı başına salma», «Mənim daşım
ağırdır», «Mən daşdan yaranmışam», «Öz daşı öz başına düşsün»
və s.
Dünya türkləri üçün xarakterik olan inama görə,
insan daşa çevrilə bilər. Naxçıvanda daşa çevrilmiş insanlarla
bağlı çoxlu rəvayətlər mövcuddur. İnsanın daşını çevirməklə
onun xasiyyətini dəyişmək olur. Yəni onun xasiyyəti pisləşir,
evdə dava-dalaş olur. Bu zaman deyirlər: «Elə bil daşı
çevrilib». Təkcə insanların deyil, heyvanların daşını da
çevirmək olar. Xüsusən durna qatarının səfi pozulanda deyirlər
ki, kimsə daşlarını çevirib. Daşın sehirli qüvvəyə malik
olmasını, onları qırarkən qığılcım verməsi ilə
əlaqələndirirlər. Belə daşlar «dəmir daş» adlanır. Bir sıra
qiymətli daşlardan bəzək əşyaları düzəldilir.
Əqiq, zümrüd, firuzə və s. daşlar müxtəlif xəstəlikləri, nəzər
dəyməni, düşmənin xətasını sovuşdura bilir.
Deməli, «Əshabi-Kəhf»də dağ-daş və mağara inamı qədim
tarixə malik olmaqla, genetik cəhətdən türklərlə bağlıdır. |