MÜQƏDDƏSLİK, TARİXİLİK
Naxçıvanda ən müqəddəs yerlərdən sayılan
«Əshabi-Kəhf»ə inam olduqca
güclüdür. Hər il bura on minlərlə insan ziyarətə gəlir.
«Əsahabi-Kəhf» tarixilik, dini inancların
zənginliyi baxımından diqqəti cəlb edir.
«Əsahabi-Kəhf»
Naxçıvan şəhərinin şərq tərəfində, keçmiş Haçaparaq kəndi
yaxınlığında yerləşir.
Girişi
güneydən başlanan mağara quzey istiqamətdə, dağin içərisinə
doğru uzanıb gedir. Mağaranın müqəddəsliyi xalq arasında
yayilmiş və bir sira qaynaqlarda əksini tapmıış rəvayətlə
bağlıdır. «Allahdan üz çevirib bütlərə tapınan Dağ Yunis adlı
hökmdarın zülmü ərşə dayanmışdı. İnsanlar arasinda küfr hökm
sürürdü. Buna dözə bilməyən vəzir Təmirxan (ad Təmreyxa,
Təmilxan kimi də deyilir) tək Tanrıçılıq inancında olan bir
neçə dostu ilə zülmdən qurtarmaq üçün dağlara sığınmaq və
başlarına çarə qılmaq istəyi ilə şəhərdən qaçırlar. Yolda
hökmdarın çobanına rast gəlirlər. Vəziyyəti öyrənən çoban da
zülmdən cana gəldiyini və ümidini bir olan Allaha bağladığını
bildirərək, onlara qoşulur. Bu vaxt çobanın iti də ardınca
gəlir. İtin səs salıb onların yerini bildirəcəyindən qorxuya
düşürlər. Çoban iti heç bir vəsitə ilə qova bilmir, vurub
ayağının birini sındırır. Bir azdan baxırlar ki, it yenə
gəlir.Çoban onun ikinci ayağını sındırdıqda it insan kimi dil
açıb zülmdən qaçdığını bildirir və ölür. Çoban onu mağaranın
girəcəyindən bir az aralı, hazırda «Qitmir» adlanan yerdə
basdırır və çomağını taxır üstünə. Bundan sonra qaçıb,
yaxınlıqdakı mağaraya sığınırlar. Onları dərin yuxu
aparır. Oyandıqdan
sonra acdıqlarını hiss edərək vəziyyəti öyrənmək və çörək
almaq məqsədilə vəziri şəhərə göndərirlər. O, pul verib çörək
almaq istəyərkən yaxalanır. Ondan soruşurlar ki, bu pullar
hardandır? Xəzinə tapmısan? O, isə inandırmağa çalışır ki,
pullar kimsənin deyil, onları dünən şəhərdən çıxarkən
özü ilə götürmüşdür.
Onu başa salırlar ki, pullar üç yüz il bundan əvvəl hökmdarlıq
etmiş Dağ Yunisə aiddir.
Burada bir möcüzə olduğunu bilən vəzir başına
gələnləri danışdıqdan sonra maraqlanan insanlar mağaraya doğru
axışırlar. Vəzir yoldaşlarının bundan qorxuya düşəcəklərini
söyləyərək onları xəbərdar etmək üçün qaçaraq mağaraya gəlir.
Baş vermiş möcüzəni bildirir. Hər biri əl qaldırıb Alahdan
qeyb olmalarını diləyirlər. Allah onların səsini
eşidir, hər biri qayaya söykəndikləri kimi də yox olur.
Mağaraya daxil olanlar mağarada onların izlərini tapırlar və o
zamandan mağara ziyarətgaha çevrilir.
Xalq arasında yayılan bu rəvayət müəyyən
dəyişikliklərlə qaynaqlarda da öz əksini tapmışdır. Sonralar
bu rəvayətə əlavə olunmuş bir rəvayət mağaranın müqəddəsliyini
daha da artırır. Həmin rəvayətə görə, Əhli-Beytin atası
həzrəti Əli oranı ziyarət etmiş, namaz qılmış və onun atı
Düldülün ayaq izi qayada qalmışdır.
Qeyd etmək yerinə düşərdi ki, araşdırmalarda
ilk və əsas örnək «Qurani-Kərim»in bu məsələ ilə bir
başa bağlı olan on səkkizinci «Kəhf» surəsidir. Burada
zülmdən qaçma, Allahın onları hidayət və xilas etməsi
verilmişdir. Ayədə mağaranın quruluşu ilə bağlı xəbər diqqəti
xüsusi olaraq cəlb edir. Çünki dünyanın bir sıra bölgələrində
«Əshabi-Kəhf» adı ilə tanınan mağaralar vardır ki, adı
«Qurani-Kərim»də keçən mağara olduğu iddia edilməkdədir. Bu
məsələ «Qurani-Kərim»in 18-ci surə, 17-ci ayəsində belə
açıqlanır: «Baxsaydın, günəşin mağaranın sağ tərəfindən doğub
meyl etdiyini, sol tərəfdən onlara toxunmadan batdığını,
onların da mağaranın genişcə bir yerində olduqlarını
görərdin…».
Ayədə diqqəti çəkən «Baxsaydın, görərdin...»
deyilərkən Rəsulullahın baxması nəzərdə tutulur. Məlumdur ki,
mağaranın içərisinə girəcəkdən baxarkən, yəni girişdən sağ və
sol nəzərdə tutulur. Məhz Naxçıvandakı «Əshabi-Kəhf»də içəri
girən (baxan) adamın sağı (bu nisbətdə mağaranın sağ tərəfi)
gün doğana düşür. Yəni mağara cənub-şimal istiqamətindədir.
Mağaranın nə vaxt yaranması ilə bağlı
rəvayətlərdə onun qaçanların sığındıqları zaman yarandığı
söylənilir: «Allahın hökmü ilə dağ yarıldı və onlar orada
gizləndilər».
«Qurani-Kərim»in
«Kəhf» surəsində deyilir: «Mağaraya
sığının ki, Rəbbiniz sizə rəhmətini yaysın».
Buradan aydın olur ki, rəvayətdə deyilənin
əksinə olaraq mağara öncədən mövcudmuş, qaçanlar onun haqqında
məlumatlı imişlər.
Bir məsələ diqqəti xüsusi ilə cəlb edir:
Mağaraya sığınanlar neçə nəfər olmuşlar? Bununla bağlı
rəvayətlərdə müxtəlif fikirlər vardır. Qaynaqlarda onların
sayı 5, 6, 7 bəzən 8 olaraq göstərilir. Naxçıvanda isə qeyb
olanların 7 nəfər olduqları söylənməkdədir. «Əshabi-Kəhf»dəki
«Yeddi kimsənə» deyilən ziyarət yerinin olması, «Yeddi
kimsənəyə and olsun» ifadəsi sayın
yeddi olduğunu bildirir. Əlbbəttə, bu rəvayətdir. Həqiqət
isə «Qurani-Kərim»dəki kimidr: “İnsanların kimi: «Onlar üç
nəfərdir, dördüncüləri də itləridir»; Yenə: «Beş nəfərdir,
altıncıları itləridir» - deyəcəklər. Kimiləri də: «Onlar
yeddi nəfərdir, səkkizinci itləridir» deyirlər. De ki,
onların saylarını Rəbbim daha yaxşı bilir. Onlar haqqında
biliyi, məlumatı olan çox azdır… “ Deməli, onların sayı ilə bağlı
mübahisə açmaq bizim məqsədimiz ola bilməz. İtlə əlaqəli
fikirlər də müxtəlifdir. Bəzi qaynaqlarda onun qovulduğu,
bəzilərində isə çoban tərəfindən öldürüldüyü və basdırıldığı
söylənməkdədir
«Qurani-Kərim»dəki bu fikirlər mağaranın Naxçıvanda
olmasını sübut edir.
“Beləcə insanları onlardan xəbərdar etdik ki, Allahın
vədinin haqq olduğunu, qiyamətin şübhə götürməz olduğunu
bilsinlər. Bu sırada onlar aralarında «Əshabi-Kəhf»in
vəziyyətini araşdırırdılar. Dedilər ki: «Üzərlərinə bir bina
tikin. Rəbləri onları daha yaxşı bilir». Onların vəziyyətinə
vaqif olanlar isə: «Bizlər, kəsinliklə onların yan
başlarında bir məscid tikəcəyik” - dedilər. Naxçıvan
«Əshabi-Kəhf»indəki indiki məscid də qeyb olanların yanbaşı
istiqamətindədir.
Araşdırıcılar «Qurani-Kərim»dəki məlumatlara,
müxtəlif qaynaqlara, rəvayətlərə əsaslanaraq «Əshabi-Kəhf»lə
bağlı bəzi məsələlərə açıqlama vermişlər. İlk əvvəllər
mağaranın tarixiliyi diqqəti cəlb edir. «Qurani-Kərim»dən onun
əvvəlcədən mövcud olduğu görünməkdədir. «… O halda mağaraya
sığının ki…» ifadəsi xalqın buranı əvvəlcədən bildiyini
söyləməyə imkan verir. Onların buraya sığınması bir tərəfdən
gizlənmə ilə əlaqəlidirsə, digər tərəfdən onun müqəddəsliyi
ilə bağlıdır. Çünki, Rəbbilərinin rəhmini burada qazana
bilərdilər.
Mağaranın quruluşu, təbii coğrafi şəraiti ilə
tanışlıq buranın ilkin yaşayış məskənlərindən biri olmasını
söyləməyə imkan verir. Mağarada qışın soyuğundan, yayın
istisindən qorunmaq üçün hər cür şərait vardır. Son illərə
qədər mağaranın girəcəyindən çıxan bulaq içməli suyu tam təmin
edə bilərdi. İndi bulaq qurumuşdur. Mağaradakı təbii
sığınaqlar ayrı-ayrı otaqları xatırladır. Uzun illər
yandırılmış tonqalların təsirindən divarlar xeyli qaralmışdır.
Buranın təbii girişi çox çətin keçilə bilən, sürüşkən qayadan
ibarət idi ki, bu da mağaradakıları düşmənlərin və vəhşilərin
hücumundan qoruyurdu. Bütövlükdə qayalar və daşlardan ibarət
olmasına baxmayaraq, çoxlu ağac və kollar vardır.
«Əshabi-Kəhf»in tarixiliyinin öyrənilməsinə
gəlincə qeyd etməliyik ki, rəvayətlə bağlı islam mənbələrində,
həmçinin Avropa tarixşünaslığında geniş məlumatlar vardır.
Rəvayətin baş verdiyi yerin İspaniya, Əlcəzair, Misir, Suriya,
Əfqanıstan, Anadolu və Doğu Türküstan olduğu göstərilir.
Müəlliflərin əksəriyyəti hadisənin xristianlıqla bağlı olub,
İsa Peyğəmbərdən sonra baş verdiyini və sonra «Qurani-Kərim»ə
daxil edildiyini söyləyirlər.
1
2
|